Różne typy przenośników są stosowane praktycznie we wszystkich gałęziach przemysłu. Często są one częścią większego systemu transportu lub skomplikowanych linii produkcyjnych.

Konstrukcja taśmociągów zależy od wielu czynników – główne to:
       – przeznaczenie taśmociągu,
       – wymagana wydajność,
       – rodzaj przenoszonego materiału,
       – przewidywana pozycja pracy (pozioma, pod kątem lub łamana).

W standardowych wykonaniach ramy taśmociągów wykonujemy z zimnogiętych profili stalowych, zabezpieczanych antykorozyjnie farbami poliwinylowymi lub epoksydowymi. Na specjalne życzenie klientów istnieje możliwość pomalowania ram i elementów dodatkowych (kosze zasypowe, burty, wsporniki, itp) farbami proszkowymi w dowolnym kolorze.

Elementy przenośników przeznaczonych dla przemysłu spożywczego i farmaceutycznego oraz taśmociągów pracujących w środowisku o podwyższonej agresywności firma GK Projekt wykonuje ze stali kwasoodpornej lub ze stali nierdzewnej.

Klientom, którym zależy na wyjątkowej estetyce wykonania oraz niskiej wadze taśmociągu przy zachowaniu dużej sztywności, proponujemy rozwiązania oparte o prefabrykowane profile duraluminiowe z rowkiem 6, 8 lub 10 mm.

Jako napęd przenośników stosujemy motoreduktory z silnikami indukcyjnymi jedno lub trójfazowymi, a w aplikacjach, które wymagają zwartej budowy przenośników montujemy elektrorolki (elektrobębny).

Przenośniki taśmowe poziome stanowią najszerszą i najczęściej używaną grupę przenośników. Są to proste i niezawodne konstrukcji, które mogą pracować niezależnie lub mogą być częścią większej, bardziej skomplikowanej linii technologicznej. 

Na życzenie Klienta możemy wyposażyć je w dodatkowe elementy jak:

– burty boczne,
– kosze zasypowe,
– skrobaki taśmy,
– górną i dolną zabudowę,
– gumowane bębny,
– czujniki i prostą automatykę.

Przenośniki modułowe naszej produkcji zostały zaprojektowane jako uniwersalne przenośniki budowlane, których cechą szczególną jest łatwość rozbudowy oraz łatwość montażu i demontażu. Dzięki modułowej i bardzo zwartej konstrukcji są łatwe w transporcie oraz montażu – żaden moduł taśmociągu nie jest dłuższy niż 2m i może go przenieść dwóch pracowników. Przenośniki te mogą pracować jako poziome lub skośne do kąta pochylenia ok. 50 stopni.

Dzięki solidnej modułowej konstrukcji można je rozbudowywać (przedłużać) od długości 4m do ok. 14m. W tym celu wystarczy dodać odpowiednią ilość 2. metrowych modułów i przedłużyć taśmę transportową o dodatkowy odcinek.

Standardowo jest w nich montowana wytrzymała taśma gumowo-parciana z zabierakami o wysokości 50 mm. Wszystkie przenośniki modułowe można dodatkowo wyposażyć w kosz zasypowy i dodatkowe boczne burty.

Przenośniki te idealnie sprawdzają się tam gdzie ilość dostępnego miejsca jest mała (np. piwnice domów, wąskie przejścia, itp.) oraz tam gdzie wraz z postępem prac wymagane jest systematyczne przedłużanie przenośnika.

Łuki taśmowe GK Projekt rozwiązują zadania, które przekraczają możliwości zwykłych przenośników taśmowych.

Przenośniki te umożliwiają zmianę kierunku przenoszenia transportowanych wyrobów bez zmniejszenia wydajności i płynności.

Zakręt może być wykonany o 90 lub 180 stopni.

Dzięki przemyślanej konstrukcji można je łączyć bezproblemowo z innymi przenośnikami w procesie produkcyjnym.

Przenośniki kątowe typu merge są przenośnikami taśmowymi ze skośną krawędzią wejściową, pod kątem 30° lub 45°.

Za pomocą tego urządzenia można połączyć dwie linie przenośników pod zadanym kątem uzyskując płynne ‘sumowanie’ produktów z kilku linii.

Przez zastosowanie dodatkowych elementów sortujących można również rozdzielać strumienie transportowe według zadanego algorytmu.

Para przenośników o kącie 45 stopni może służyć do szeregowania (liniowania) produktów takich jak batony, sezamki, czekolady, itp.

Ze względu na trudność w uzyskaniu poprawnego prowadzenia taśmy przy dużych prędkościach liniowych i bardzo cienkich taśmach stosowanych np. w przemyśle spożywczym, firma GK Projekt opracowała metodę dynamicznego, elektronicznego korygowania biegu taśmy. Boczne ‘ściąganie’ taśmy
kontrolowane jest za pomocą czujników, a w razie potrzeby jest dynamicznie korygowane za pomocą serwomechanizmu lub układów pneumatycznych.

Przenośniki wznoszące ( pochyłe, łamane typu L oraz typu Z) składają się z jednej taśmy prowadzonej  poziomo i pod skosem. Taki układ zapewnia płynne przekazanie nawet bardzo małych produktów między poszczególnymi odcinkami przenośnika i transport na poziom o innej wysokości.

Przenośniki tego typu mogą być wyposażone w zabieraki poprzeczne, kliny prowadzące zapobiegające ściąganiu taśmy na boki oraz uszczelnienie za pomocą fali bocznej.

Przenośniki rolkowe służą do transportu produktów o regularnym kształcie podstawy, np. kartonów, palet, skrzynek, pojemników, itp. Rozróżniamy dwa główne rodzaje przenośników rolkowych:

napędzane,

grawitacyjne (nienapędzane).

Tego typu przenośniki doskonale nadają się do budowy regałów przepływowych w centrach dystrybucyjnych i sortowniach. W przenośnikach rolkowych można zamontować elementy dodatkowe np.: prowadnice boczne, zderzaki końcowe, blokady pneumatyczne, czujniki, itp.

Przenośniki tego typu mają bardzo szerokie zastosowanie i mogą przenosić produkty na duże odległości zarówno w płaszczyźnie poziomej jak i w pewnym zakresie w płaszczyźnie pionowej. Ich dużą zaletą jest fakt, że transport produktów odbywa się nad ziemią na wysokości nawet kilku metrów i nie koliduje z nie koliduje innymi drogami transportowymi i procesami technologicznymi ustawionymi na poziomie posadzki.

Przenośniki może zostać dowolnie skonfigurowany tak, aby był w pełni dostosowany do wymagań klienta. Zastosowanie odpowiedniej wielkości i rodzaju strzemion pozwala na transport wielu różnych produktów. Standardowy przenośnik opiera się na łańcuchu nośnym o podziale 1” . Może zostać wykonany w wersji nierdzewnej lub ocynkowanej. W skład przenośnika wchodzą: napęd, napinacz, łuki 90º i 180º, bieżnie proste, łuki pionowe, wózki łańcuchowe, strzemiona, elementy montażowe. Przenośnik łańcuchowy jest podwieszony do konstrukcji nośnej lub jeśli pozwala na to konstrukcja hali do sufitu. Załadunek produktów na przenośnik (zaczepienie o strzemiona) może się odbywać ręcznie lub automatycznie za pomocą robota.

Przenośniki podwieszane umożliwiają transport np.:
– opakowań,
– drobiu,
– elementów malowanych w lakierni,
– detali i części produkcyjnych,
– innych.

Przenośniki wysokotemperaturowe służą do transportu elementów, których temperatura może dochodzić nawet do 350 °C, a w wykonaniach specjalnych nawet wyższej.

Przenośniki takie mogą być wykonane jako:
– przenośniki płaskie,
– skośne (przenośniki wznoszące),
– przenośniki łamane typu 'Z’ lub 'L’

Wszystkie elementy przenośników w torze transportowym są wykonane z elementów odpornych na wysoką temperaturę, a taśma jest zwykle prowadzona po rolkach stalowych lub ślizgach z brązu lub mosiądzu.

W zależności od wymaganej temperatury pracy, rodzaju transportowanych elementów i wymagań klienta wykonujemy przenośniki z taśmą:
– modułową z blachy ze stali kwasoodpornej lub ze stali węglowej,
– prętową lub siatkową,

Głównym celem stosowania przenośników z detektorami metalu jest wykrywanie małych kawałków metalu lub metalowych elementów, które są niepożądane i stanowią zanieczyszczenie np. w przemyśle tworzyw sztucznych lub przemyśle spożywczym i farmaceutycznym. Stosujemy detektory metali z antenami wykonanymi jako płyty pod taśmowe albo jako anteny tunelowe. Po wykryciu metalowego zanieczyszczenia taśma przenośnika jest zatrzymywana i zgłaszany jest alarm. Możliwe jest też wyposażenie przenośnika w całkowicie automatyczny system usuwający (odrzucający) zanieczyszczoną partie towaru.

Przenośnik przeznaczony do zamontowania w nim anteny detektora wymaga specjalnej, przemyślanej konstrukcji. Wszystkie elementy metalowe w miejscu montażu anteny muszą być zastąpione tworzywami sztucznymi lub w niektórych wykonaniach sklejką wodoodporną.

W przemyśle przetwórczym i sortowniach jednym z problemów do rozwiązania jest oddzielenie elementów metalowych (magnetycznych) od pozostałego materiału np. mielonych tworzyw sztucznych, cementu lub gumy.

Sprawdzonym sposobem rozwiązania tego problemy jest zastosowanie przenośnika taśmowego z bębnem magnetycznym lub płytą magnetyczną nad taśmą przenośnika.

Bęben magnetyczny (zwykle bęben napędowy) jest umieszczony na końcu przenośnika płaskiego lub skośnego, a odpowiednio ustawiona przegroda separująca umożliwia rozdzielenie elementów magnetycznych od niemagnetycznych.

Główne zalety takiego rozwiązania to:

– samoczynne oczyszczanie bębna z wychwyconych metali przez taśmę przenośnika,

– prosta i niezawodna konstrukcja,

– stosunkowo tanie rozwiązanie,

– prosta adaptacja do istniejących przenośników taśmowych.

Drugim rozwiązaniem jest umieszczenie płyty zbudowanej z silnych magnesów kilka, kilkanaście centymetrów ponad taśmą przenośnika transportowego, a wszystkie magnetyczne elementy będą przyciągane przez płytę. System usuwania elementów z płyty magnetycznej może być ręczny (okresowy) lub ciągły w pełni automatyczny (separator magnetyczny taśmowy).

Główne zalety takiego rozwiązania to:

– samoczynne oczyszczanie w przypadku separatora magnetycznego taśmowego,

– obwód magnetyczny o dużym zasięgu i natężeniu pola magnetycznego,

– optymalne dostosowanie do szerokości i prędkości taśmy przenośnika,

W zależności od potrzeb i wielkości budżety klienta, zarówno w bębnach magnetycznych jak i w płytach mogą być stosowane magnesy ferrytowe lub bardzo silne magnesy neodymowe (NdFeB).

– taśmy gumowo parciane
– taśmy PCV i PU (poliuretanowe)
– taśmy bawełnianie
– taśmy modułowe ze stali i z tworzyw sztucznych
– taśmy siatkowe i prętowe
– taśmy łańcuchowe, taśmy z łańcuchami płytkowymi
– taśmy gripowe